Grown up

When we think we have grown up?
Soalan itu sering berlegar dalam fikiran. 
Adakah semasa kita sudah masuk universiti, berjumpa pelbagai ragam manusia sana sini? Atau.. ketika kita sudah mula mempunyai dilema yang tak pasti? Perlu membuat keputusan sendiri? Or.. when the time you have to choose your own shampoo brand without mum's help?

Mungkin sesetengah daripada kita rasa sudah dewasa saat diri sudah mampu melepak dengan kawan2 di tempat2 hipster, Mungkin ada yang merasakan dewasa saat membincangkan tentang arah hidup, jodoh dan sebagainya. Pasti, ada juga merasakan dewasa saat mendapat jemputan undangan kahwin 4 sekaligus dalam tempoh 3 bulan  dari rakan2. 

Aku? 
Aku sedar aku makin dewasa.. tapi bukan pada saat seperti contoh2 aku berikan di atas,
Aku sedar aku makin dewasa saat aku tidak lagi mempedulikan percikan minyak panas yang terkena pada tangan tatkala menggoreng cendawan celup tepung.
Sound funny right??
But, don't you ever wonder how your mother before can stand those 'percikan minyak panas'?
i once wonder how my mum did it.
Masa dulu., cukup tak berani nak dekat dengan kuali kalau ada minyak panas mercik2.  Ibulah jadi tempat bergantung kalau2 insiden mercik2 minyak dah bermula. Aku? tengok saja..
Pernah sekali bertanya pada ibu, "Bu, tak sakit ke tangan kena minyak panas tu?" Ibu dengan selamber jawab " Alah bisa tegal biasa" 

Now i get it. i might still be afraid of those percikan minyak, but who gonna do it and feed your family then? There is such a power that give you the gut to have war in the kitchen. What power? Love...

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kad Diskaun Pelajar untuk KTM & LRT

Erti sebuah kemerdekaan.

Self-reflect with Human Growth Curve Sigmoid VS TALC