HARGAI GURU ITU

mungkin dah lewat nak post tentang hari guru kan? Tak, tak pernah lewat sebenarnya untuk kita hargai seorang guru itu. Kenapa tiba2 aku buka topik ini? 
huh, ini semua dek kerana study week yang~

first, let me tell little bit about myself.
Bila ada orang tanya
 'Eh, dulu sekolah mana?'
Aku pun jawablah sambil dalam hati seakan dah tahu respond yang akan diberi
" Dulu sekolah MRSM TGB"
'Wuu, ex-mrsm bhai'
Nah..Respond yang dijangka ternyata terjadi.

SO? WHY IF I WAS A MRSMianz?
For sure, orang akan anggap aku pandai, genius, boleh lead discussion teamwork, boleh sumbang idea gempak. Hello, im not just saying. Ini pengalaman sendiri.

Memang, aku pun kadang2 mengaku yang aku suka lead discussion in group. Tapi, tak semestinya genius beb. 
Bila orang tanya 
'SPM dulu berapa A?'
"Straight A"
'Wuu..budak bijak'
Aku hanya mampu gelak

Nak tahu? Ikhlas aku mengaku, diri ni bukanlah pandai mana, tapi satu perkara aku pasti, semua kejayaan yang aku kecapi berkat dorongan seorang insan di sekolah yang bergelar seorang GURU.

Mereka lah yang paksa aku jawab soalan past year sampai muntah
Merekalah yang korbankan hujung minggu untuk buat drill class
Merekalah yang tak kenal erti penat menerangkan semua fakta2 dan solution setiap equation
Merekalah yang tak kenal penat kejar students lemah dan beri bertimbun homework.
Mereka. Mereka. Mereka.

Mungkin ada sesetengah kawan2 aku yang memang super genius, tidur dalam kelas pun still boleh jawab solution addmath. Tapi, berkat kesungguhan seorang cikgu itu lebih aku percaya punca utama kenapa sekolah itu mampu melahirkan pelajar2 cemerlang. Disamping berkawan dengan kawan2 genius.
  So, boleh tiru solution addmath or report untuk lab chemistry.

Tapi semakin aku membesar, Grade bukanlah segalanya. terutama grade zaman sekolah dulu.
Baru aku faham ayat cg. Zamri kat mrsm kuala lipis yang pernah buat aku sentap
"Ala..result PMR kamu tu macam angin je"
Masa dulu aku marah, sebab punyalah batch kami bersatu padu nak dapatkan result gempak,despite of masalah yang batch kami dah buat dulu. Kalau nak tahu, sekolah asrama memang pentingkan bonding sesebuah batch, kejayaan sebuah batch, its all about batch. terutama kalau mrsm nama presiden BWP lah yang terpalit. Nak ingatkan cikgu pun kadang2 sebut " Saya batch Hafid lah cikgu"

Tapi betullah sekarang, even result SPM pun aku rasa macam angin.haha
we live at present right.?

Okay last point,
Sama2 kita hargai guru kita. Tak ada hadiah pun takpe, doakan kebahagian mereka. kalau sekarang ni kalian tengah zaman universiti, CUBA SEDAYA UPAYA hargai lecturer anda. Aah, hidup ni tak selalu seperti yang kita expect. 
Nak pesan yang lecturer ni lain sikit dari cikgu dekat sekolah. Lecturer pun insan biasa. Cikgu pun lah weyh. Tapi memang akan ada lain lah antara cikgu dan lecturer. 
So pegang pada prinsip(pesan pada diri sendiri)
"Respect all people". 

To all my cikgu dari zaman tadika kemas ( Tcher Yong dan cg. Zura), sekolah tahfiz al-rahimiyyah (ustaz syahril, ustazah2), skjp2 (cg azizah, cg normaizan, tcher harison lailee, tcher zura, cg. maya, cg syarizul, cg ishak, ibu robonah, cg safuan, tcher azah, dan cikgu2 lain), mrsm kuala lipis ( cg lastli, cg. azmi, sir azmi, ustaz syahmi, tcher azah, cg azura, byk lagi tapi short term memory skrg), mrsm tgb ( ni lagi lah ramai weyh, madam ida, tcher aisyah, cg ahmad,) ,lecturer di cfs serta uia dan sesiapa yang pernh mengajar diri ini erti kehidupan. May Allah bless you all

nota kaki: zaman universiti dah takde siapa nak paksa study macam kat asrama dulu2, pandai2lah cari semangat sendiri. Sekian

Ulasan

  1. lecturer pun cikgu sebenarnya. cuma kita tak berapa nak hargai sangat sebab hubungan kita dengan lecturer agak distant. dah besar kan. heh. by the way, nice sharing!

    BalasPadam
    Balasan
    1. hurm.. betul2. lagi2 kalau kelas tu ada 50 orang. mak aih

      Padam
  2. wuu.. MRSM TUN GHAFFAR BABA...AUM!hahahaha..nice sharing ain. Aku baru perasan dah tukaq dari Dimensi Ain pi Langkah Seribu.bila nak dua ribu.eh?

    BalasPadam
    Balasan
    1. haha. ni sorang lagi.. let TGB in the old diary. memang nama Langkah seribu kot.. nama blog je dimensi-ain. ingat hg je boleh ada guidingtheline dgn buku conteng.okbai.haha .

      Padam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Kad Diskaun Pelajar untuk KTM & LRT

Erti sebuah kemerdekaan.

Self-reflect with Human Growth Curve Sigmoid VS TALC